JOUW RECHT BIJ KLACHTEN

Ik zal jou te allen tijden met respect behandelen en altijd in jouw belang handelen. Toch kan het voorkomen dat jij je niet goed behandeld voelt, ondanks mijn goede intentie. Is er een probleem, ben je het ergens niet mee eens of twijfel je ergens aan: Probeer dat het gesprek met mij aan te gaan. Een goed gesprek doet vaak wonderen en waarschijnlijk vinden we samen een goede oplossing. 

 

Mocht een gesprek geen oplossing bieden dan is er een mogelijkheid om de klacht te melden in een officiële klachtenprocedure. Dan kan je een Klachtenprocedure of een Tuchtrechtprocedure opstarten. Een therapeut in de complementaire gezondheidszorg valt onder de wet Wkkgz (m.b.t. patiëntervaringen, miscommunicaties, onvrede over factuur of bejegening) en het Tuchtrecht (beroepsethiek, vakbekwaamheid, grensoverschrijdend gedag en beroepsintegriteit). 

 

Het kwaliteitsbeleid van de NVKH (mijn vakvereniging) bevat een Klachten- & Tuchtrechtprocedure die uitgevoerd wordt door QUASIR. Via de website van de NVKH kan een klachtenformulier ingevuld worden. Waarna Quasir deze in behandeling zal nemen. Jouw klacht wordt dan binnen zes weken afgehandeld. Ik zal hierbij, als homeopaat, wel op de hoogte gesteld worden van jouw klacht. De klachtenfunctionaris is onafhankelijk en onpartijdig. Wordt jouw klacht, naar jouw mening, niet opgelost dan kan er een geschil ontstaan. De geschillencommissie neemt het geschil dan in behandeling. Alle homeopaten die lid zijn van de beroepsvereniging NVKH zijn aangesloten bij de Stichting Zorggeschil. Een geschil indienen bij de geschillencommissie kost €50,00. De geschillencommissie doet binnen zes maanden een bindende uitspraak over jouw klacht.

 

Daarnaast ben ik, als lid van de NVKH, ook geregistreerd bij de RBCZ Mocht jouw klacht betrekking hebben op zaken die onder het Tuchtrecht vallen, het niet juist uitvoeren van het beroep Klassieke homeopaat, dan zal de klachtenfunctionaris van de NVKH jouw klacht doorsturen naar RBCZ. Het RBCZ zal de klacht beoordelen of deze onder het Tuchtrecht valt . Als er sprake is van een ernstige klacht over het handelen van mij als homeopaat dan kan de klachtenfunctionaris jou adviseren om de klacht te deponeren bij het Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ), bij de Inspectie van Volksgezondheid of een civiel rechter. Meer informatie over TCZ lees je op de website van TCZ, onder het tabje; u-heeft-een-klacht.

 

Wil je geen klacht indienen maar wel jouw onvrede kenbaar maken bij mijn beroepsvereniging dan kan je contact opnemen met het secretariaat van de NVKH op info@nvkh.nl of telefonisch op 0172 – 499595 (tussen 09:00 en 12:30 uur) of het klachten/onvredenformulier invullen. Het hoofd van de commissie Advies en Visitatie van de NVKH zal contact met jou en met mij opnemen over jouw onvrede. 

Scroll naar boven